Hoe wordt een schilderij gemaakt

Van idee, naar ontwerp tot het schilderij aan de muur

Je hebt een idee voor een schilderij

Een goed idee is het halve werk. Overal om je heen kun je worden geïnspireerd voor een onderwerp voor je schilderij. Een foto, een herinnering, een bezoek aan een stad, museum of een goed gesprek. Als ik een idee heb schrijf ik dat op in één duidelijke zin met soms een kleine tekening erbij (postzegels).



Na een aantal jaren schilderen, studies, YouTube en natuurlijk veel trial and error heb ik mijn eigen manier gevonden van schilderen dat mij goed past en waarmee ik het resultaat bereik dat ik graag zie in een schilderij. Het is min of meer een combinatie van methoden van de klassieke school en moderne technieken.

Schetsen voor een beter beeld

Op een velletje papier teken ik een rechthoek dat het kader aangeeft van het canvas. Dit staat natuurlijk niet vast maar hierdoor is het gemakkelijker een voorstelling te maken en al te denken in compositie.

Probeer meerdere composities uit! Zet je onderwerp eens links of rechts, speel met de negatieve ruimte en snij het op een andere manier af (inzoomen).

Het is natuurlijk goed mogelijk dat ik tijdens dit proces erachter kom dat het idee gewoon niet werkt. Na uitproberen van diverse lay-outs komt het idee niet uit de verf! Gelukkig staat er altijd een nieuw idee klaar ...

De eerste opzet op canvas

Van de schets wordt een strakkere (lijn)tekening gemaakt en overgebracht op het linnen canvas of olieverfpapier. De eerste lagen is een mengsel van acrylverf en gesso dat zorgt voor een goed hechting van de olieverf. Door alvast enigszins te juiste kleur te mengen in acryl ontstaat er een goed fundament voor de eindlagen.

Eerste lagen met een eenvoudig palet

Meestal begin ik met een palet van donkerbruin/grijs voor de schaduwpartijen, enkele middentonen en een zinkwit met een toefje rood voor de hooglichten

Met een middelgrote kwast zet ik grof de diverse toonwaarden tegen elkaar aan. Op deze manier zie ik snel of de vorm klopt en is het snel en gemakkelijk corrigeren. Ik sluit het af door met een waaierpenseel deze laag zacht in elkaar over te laten lopen en eventuele te dikke verf te egaliseren.

Uitwerken van details

In de laatste fase focus ik op de detail zoals de oren, hooglichten en extra contrast in de schaduwpartijen. Meestal laat ik het schilderij staan op een plek waar ik er vaak en op afstand naar kan kijken. Zo vallen bepaalde details op die nog verbeterd een aangepast kunnen worden. Intussen krijgt de verf ook de tijd om te drogen.

Heeft u vragen?